Den første weekend i maj kan være lunefuld i England, men på den traditionsrige Brands Hatch bane var vejret fint, solskin meget af tiden og ellers lunt. Det gav fine betingelser for Vibes andet løb i Formula Palmer Audi serien, som fandt sted som opvarmning til den engelske afdeling af A1GP, en verdensomspændende racer-serie for biler, som er nært beslægtede med Formel 1.
Netop A1GP serien, hvor den engelske bil er med i toppen, havde trukket tilskuere i titusindvis fra det nærliggende London til motorløb, og da Vibe kørte ud på opvarmningsrunden var der mindst 40.000 på plads langs banen. Mens hun varmede dæk op havde hun mulighed for at tage det nærmere i øjesyn, og bagefter sagde hun 'Det er en utrolig fornemmelse at se så mange mennesker når man kører forbi, det giver et ekstra sug i maven'.
Men forud for søndagens finale var der gået et par dage med test, tidtagning og løb. Brands Hatch findes i to udgaver, Indy circuit, der er den korte udgave, og Grand Prix Circuit, som er den lange, hvor bilerne kører ud på et lynhurtigt stykke i skoven bagved de store tilskuertribuner. Vibe har ved en tidligere lejlighed konkurreret på Indy Circuit i Formel Ford, men det var første gang hun skulle prøve kræfter med GP-udgaven. Et af verdens mest berømte sving, Paddock Hill Bend, er dog fælles for såvel Indy som GP udgaven. Det er et blindt 90 grader højresving, som befinder sig efter opløbslangsiden og som hælder udad og har et kraftigt fald efterfulgt af en stigning. Bilerne kommer med omkring 230 km og må nærmest kaste sig ud i svinget stort set uden greb på hjulene og uden at kunne se banelegemet. Også i år måtte en af favoritterne se sig besejret af Paddock Hill Bend og beskæmmet forlade sin bil i gruset, mens feltet kørte efter Safety Car.
Paddock Hill Bend
Efter første test var hun meget overrasket. 'Banen er virkelig udfordrende og man kører helt utroligt hurtigt', sagde hun, 'Formula Palmer Audi er fuldstændig forskellig fra Formel Ford på denne bane, FPA'en har ufattelig meget mere power'.
Det tog hele den første test for Vibe at vænne sig til banen, og de efterfølgende analyser af datamaterialet gav hende et udgangspunkt, som der blev arbejdet videre på til den følgende test. Efter nogle omgange kørte Vibe i pit for at få kontrolleret dæktryk, og da hun kom tilbage på banen gik der desværre ikke lang tid før resten af denne testsession ganske enkelt blev aflyst på grund af en brændende bil. FPA'ernes turbo bliver meget varm og en af bilerne var forulykket på en sådan måde, at det ene bagdæk var trykket ind mod turboen og det brød hele tiden ud i lys lue, uanset at banens marshalls brugte skumslukker.
Så Vibe måtte se i øjnene, at de erfarne kørere igen havde trukket det længste strå til den første tidtagning. Hun fik en halvdårlig tid, og skulle dermed starte næsten bagerst til første løb.
Igen brugte hen en del tid på analysere data sammen med sin driving instructor, og hun var helt klar over, hvor der skulle sættes ind i anden tidtagning. Det gik også noget bedre, der blev kappet meget af i forhold til de forreste kørere, og hun avancerede et par pladser, samtidig med, at tidsforskellen til de foranliggende kun var nogle få tiendedele.
Lørdag eftermiddag sluttede med det første løb og da Vibe holdt klar til start gik det op for hende, at de opsatte flag langs banen simpelthen dækkede for startsignalet oppe ved målstregen. Inden hun nåede at reflektere nærmere over det blev løbet sat igang, og Vibe kom afsted som absolut sidste kører. Selvom hun hurtigt kom forbi den næstsidste, så var hun alligevel for langt bagefter til at kunne nå op til de øvrige. Et på alle måder irriterende heat, hvor hun det meste af tiden blot lå for sig selv og jagtede feltet.
Ved hovedløbet søndag eftermiddag skulle hun starte længere oppe i feltet og hun var bedre forberedt på startbetingelserne. Hun kom fint med og fulgte med feltet, som var samlet det meste af heatet. Hun gik forbi et par konkurrenter, som havde bragt sig i problemer, og ca. 2/3 inde i heatet lavede hun en ren overhaling på en af bilerne, hvor hun fintede en yderbaneplacring og derefter kørte indenom. En imponerende manøvre, udført med mere end 200 km, som var helt efter bogen.
På vej mod det hurtige afsnit af Brands Hatch
Da løbet var ovre kørte Vibe ind på en efter omstændighederne udmærket 15. plads med et acceptabelt tidstab i forhold til de forreste i feltet. Hun har dog stadig noget at arbejde på, specielt i forhold til de hurtige sving, hvor hun har en tendens til at dreje lidt for tidligt ind. Hele tiden går det fremad, denne weekend med den hidtil bedste placering.