Det engelske sommervejr viste sig fra sin normale side da Vibe fredag-lørdag kørte sit første løb på Oulton Park i det nordvestlige hjørne af England. Fredagen bød på alle former for tør, pletvis fugtig, fugtig og våd bane, mens lørdagen holdt tør. Men da det hele var overstået var det alligevel den hidtil bedste præstation for Vibe og hun var tilfreds med fremgangen.
Oulton Park er en gammel bane, som ikke er bygget med den bredde og de afkørselsarealer, som moderne racerbaner er udstyret med. Den er udfordrende med snævre sving og chikaner på langsiden, hvilket også indebærer, at gennemsnitshastigheden er på beskedne 160 km. De manglende afkørselsarealer betyder også, at sker der et uheld, så kan det nemt betyde at banen må ryddes med et rødt flag. Det skete da også kort inde i første træning, hvor et uheld betød at alle biler måtte en tur i pitten og afvente at den forulykkede bil blev fjernet.
Efter at have gransket data fra den første træning havde Vibe fået identificeret tre sving på banen, hvor hun skulle forsøge at skubbe sine bremsepunkter. Men til anden træning var banen fugtig efter en byge. Dog ikke mere end at Vibe valgte at køre på slicks, hvilket også var klogt, idet banen tørrede op undervejs. Desværre ikke så meget, at man kunne få rigtig hurtige omgange og i realiteten var denne træning ikke meget værd.
Den travle fredag bød også på to tidtagninger, og ved den første var der igen tvivl om hvilken dæk-type, som var den rigtige at vælge. Med kun 20 minutters tidtagning er det næsten umuligt at starte på et sæt dæk og midtvejs køre i depot for at skifte til et andet. Vibe valgte lige som ca. halvdelen af feltet at køre på tørvejsdæk i håb om at banen undervejs i tidtagningen ville tørre så meget op, at det til slut ville være hurtigst på slicks. Men på tredje omgang skyllede endnu en byge ind over banen og fejede al tvivl om det korrekte dækvalg bort. Vibe havde valgt forkert og måtte tage til takke med en placering langt nede i feltet.
Til 2. tidtagning var det klart fra starten, at der skulle regnvejrsdæk på, men Vibe beholdt i øvrigt bilen i tørvejssetup. Det var nok lidt vel optimistisk, et fuldt regnvejrssetup havde været optimalt. Igen havnede Vibe i den tunge ende af feltet til søndagens 2. finale.
Lørdag bød på tørvejr hele dagen og dermed ingen bekymringer om dæk-valg. På Oulton Park starter bilerne ikke forskudt for hinanden, men i lige rækker, hvor de holder parvis ved siden af hinanden. En yderligere komplikation er, at banen snævrer sig ind i første sving efter starten og det er næsten uundgåeligt, at der sker kollisioner i forbindelse med starterne. Det skete da også for et par af kørerne i midten af feltet i første heat, men det lykkedes Vibe og de øvrige at manøvrere uden om. Efter de første par omgange var feltet delt i to, hvor Vibe befandt sig i den bagerste del. Umiddelbart foran hende var der en hård kamp om placeringerne og det medførte det hidtil mest spektakulære crash, hvor en af bilerne blev luftbåren og røg direkte i dækbarrieren med en sådan kraft, at den snurrede rundt om sig selv i luften. Heldigvis var køreren uskadt, men bilen var totalskadet og kom ikke mere ud at køre i den weekend. Selve løbet måtte stoppes og blev først genstartet efter et omfattende oprydningsarbejde.
Ved genstarten var Vibe snart tilbage i samme situation som før, hvor hun lå placeret i den bagerste del af en gruppe kørere. Hun formåede dog at avancere lidt i gruppen, men kom snart til at hænge bag ved feltets mest overhalingsfjendtlige kører.
Vibe i hård kamp i begge heats
Det var utroligt frustrerende at være hurtigere end køreren foran, men ikke have det lille kraftoverskud der skal til for at komme forbi. I et héat har en en kører otte 6-sekunders ekstra turbo-boost til sin rådighed, men Vibe havde allerede tidligt i heatet brugt dem. Samtidig blev hun truet bagfra og måtte forsvare sig mod det, hvilket yderligere komplicerede forholdene. I næsten samtlige omgange bølgede kampen frem og tilbage, men uden at stillingen ændrede sig.
Til gengæld var der en del af de andre kørere, både bagved og foran den lille gruppe, hvor Vibe befandt sig, som forulykkede og dermed endte hun på en 12. plads da heatet sluttede. Det var hendes hidtil bedste placering og et avancement på hele seks pladser i forhold til hendes startplacering. Det skaffede hende titlen som den kører i løbet der forbedrede sin placering mest, og for den præstation fik hun overrakt en velfortjent pokal ved præmieoverrækkelsen.
Vibe har fået overrakt sin velfortjente pokal for største
fremgang
Til sidste heat skulle Vibe starte foran sin onde ånd fra det foregående heat, men desværre kiksede Vibe starten og efter første sving var situationen nøjagtig magen til heatet forinden. Selvom Vibe var hurtigere kunne hun ikke passere, og hun var tydeligt frustreret. Da heatet nærmede sig sin afslutning oversatsede Vibe i et af svingene, og kom ud i græsset, hvilket foruden et tidstab på ca. 10 sekunder også betød at hendes dæk den næste omgangs tid var fedtede. Det benyttede en af de bagvedliggende sig af og overhalede hende, men da hun fik ordentligt greb i dækkene igen fik hun dog hurtigt god fart på og kunne genvinde sin placering. Hun halede også kraftigt ind på køreren, som hun havde tabt kontakten med, men nåede ikke helt op før heatet var overstået.
På trods af de frustrerende oplevelser i heatet var det alligevel en opløftende weekend. Da starten gik til første heat havde Vibe kørt under 20 omgange på tør bane, og det er næsten umuligt at lære en ny bane at kende på så få omgange. Men hun fik efterhånden godt fat i banen og nærmede sig midterfeltet. Under de meget vanskelige betingelser var hun en af de få kørere, som på intet tidspunkt beskadigede sin bil, men holdt hovedet koldt undervejs. Det var også medvirkende til, at hun fik sin hidtil bedste placering som nummer 12, og med bare en smule mere held kunne det lige så godt have været en 10. plads.