Formula Palmer Audi, Brands Hatch GP, 26-27. juli 2008

Til femte race-weekend i Formula Palmer Audi serien var feltet vendt tilbage til Brands Hatch GP-circuit. Her fungerede de som support til den britiske afdeling af World Touring Car Championship og Formula Masters, begge løbsserier med dansk deltagelse i form af Kristian Poulsen i WTCC og Kasper Andersen i Formula Masters.

Med varmt og solrigt vejr og tusinder af tilskuere langs banen var rammerne perfekte for et godt og underholdende race. Vibe har jævnt gennem sæsonen forbedret sig, og hun er nu en fast bestanddel af midterfeltet. Der har været et par udskiftninger i de deltagende kørere, og der er kommet et par nye stærke kørere til, som straks blandede sig i top-striden. Det har gjort det endnu mere vanskeligt for Vibe at avancere, men alligevel lykkedes det hende i denne weekend at få et par nye skalpe under bæltet.

I første kvalifikation var Vibe længe placeret tæt på top-10, men hen mod slutningen var der en del kørere, som satte tider lidt hurtigere end Vibes. På et tidspunkt var hun igang med en ny bedste tid, da hun oversatsede i et sving og spandt ud på græsset. Ærgerligt, men det er vilkårerne, og da kvalifikationen kort efter blev stoppet med rødt flag, var der ikke flere muligheder for at forbedre sig.

Anden kvalifikation startede lige så godt som første, Vibe var fint med i starten og lå længe på en 14. plads. Men lige til slut var hun ikke i stand til at forbedre sig lige så meget som nogle af de øvrige, og hun faldt tre pladser tilbage.


Koncentration umiddelbart inden starten

Første heat søndag morgen blev ganske dramatisk. Vibe lavede en dårlig start og kom sidst ud af første omgang. Hun fik hurtigt overhalet den næstsidste og kom snart op til den næste. Men her blev det noget vanskeligere at finde vej forbi, selvom Vibe var klart hurtigere. Efter nogle frustrerende omgange ligger Vibe helt tæt på ham gennem banens hurtigste sving, som tages med 220 km. Ved nedbremsningen til næste sving bremser han så tidligt, at Vibe ikke kan nå at undvige, hvorved hendes venstre forvinge rammer hans baghjul. Et kort øjeblik er hun luftbåren, og da hun igen har fået fart på bilen er der et stykke op til den forankørende. Vibe sætter ufortrødent jagten ind, og er nogle omgange senere kommet op igen, og denne gang kommer hun også forbi. Derefter sætter hun jagten ind på den næste, men bliver lidt for ivrig og i en af de andre hurtige kurver, som Brands Hatch GP er rig på, spinner Vibe endnu engang rundt. Dermed er heatet i realiteten slut for Vibes vedkommende selvom hun får bilen igang igen og gennemfører de sidste par omgange.

Til andet heat skal hun starte længere fremme i feltet, men igen sætter hun en placering overstyr i starten. I de næste mange omgange ligger hun i en gruppe på 5 biler, som kæmper indædt om placeringerne. Midtvejs i heatet er der en periode med safety car på banen og da løbet igen gives fri er det tydeligt, at Vibe ikke helt kan holde tempoet. Hun falder lidt tilbage og bliver hårdt presset af en kører bagfra. Vibe kører ikke direkte defensivt, men hun lukker døren effektivt et par gange, og får lidt afstand. Da de kører ud på sidste omgang er den bagvedliggende kører imidlertid helt oppe i gearkassen på Vibe og det ser vanskeligt ud. Imidlertid mister han koncentrationen for enden af langsiden og får slet ikke sat sit angreb ind og Vibe kan køre i mål på en - efter omstændighederne - udmærket 14. plads. Bagefter kunne Vibe fortælle, at 3. gearet var gået, så hun havde svært ved at skifte op i det, hvilket kostede meget tid.

Dermed var endnu en intens race-weekend slut, og selv om resultatet var nogenlunde var Vibe alligevel ikke helt tilfreds. En ærgerlig kørefejl i første heat og en teknisk defekt i andet heat betød at resultatet ikke var helt optimalt.