Britcar, Silverstone, 28. marts 2009

Når feltet i det engelske sportsvognsmesterskab Britcar sendes afsted er det en imponerende samling biler, som forlader startgridden. Ferrari, Porsche, Aston Martin, BMW, Corvette og Lotus er mærker, som fremgår af startlisten, suppleret med mere eksotiske sportsvogne såsom Mosler, Ginetta og Marcos m.fl. Alle trimmet for maksimal ydelse til de fremragende engelske racerbaner.

Sidste år afsluttede Vibe Smed sæsonen i Formula Palmer Audi med et løb på Englands mest prestigefyldte racerbane Silverstone. 2009's første løb foregik ligeledes på Silverstone, men for første gang i sin karriere skulle Vibe konkurrere med "tag på" efter skiftet fra formel-racere til sportsvogne. Inden løbet havde hun testet et par gange i sin Porsche 996 GT3, og havde dermed stiftet bekendskab med den noget anderledes kørestil, som er nødvendig til sportsvogne. "Man skal lægge noget af aggresiviteten fra sig i sportsvogne" siger hun, "bilen er tungere, bremselængderne er længere og downforcen mindre, og det kræver tilvænning at få det maksimale ud af den type racerbiler".

Som sædvanlig, når der er tale om racerløb i England, er vejret mere en modspiller end en medspiller. På løbsdagen trak byger med jævne mellemrum hen over Silverstones iskolde og forblæste asfalt, og det skulle vise sig at være til betydelig ugunst for teamet. Kvalifikationen startede på regndæk mens banen tørrede op og noget usædvanligt valgte teamet at skifte til tørvejrsdæk under kørerskiftet, så Vibe blev sendt på banen med kolde dæk. Straks efter at hun havde fået varme i dækkene gjorde en mindre byge dækskiftet omsonst, og hun trillede slukøret i pit uden at få en hurtig omgang.


Sekundet efter at bilen er ankommet til pit under qualifying (foto: David Cannard)

Da selve to-timers løbet skulle starte var banen igen ved at tørre op og bilerne startede ud med forskellige typer dæk. Vibes teamkammerat kørte på intermediate, hvilket syntes at være en klog beslutning. Flere af konkurrenterne, som var startet på regndæk, lavede et ekstra pitstop for at skifte til slicks med det resultat, at Vibes bil avancerede over den første time til en fjerdeplads blandt de 12 tilmeldte i hendes klasse.

Midtvejs i heatet overtog Vibe bilen og da hun kom på banen var den dumpet noget tilbage i den samlede stilling. En byge på det tidspunkt ville have været perfekt, men de mørkegrå skyer valgte netop denne gang at holde tæt. Så selvom Vibe kørte et udmærket stint og sætte en række - efter forholdende - gode tider, så endte det hele alligevel med en lidt skuffende 8-plads.


Umiddelbart efter et vel overstået race (foto: Ian Walkerdine)

"Teamet og min medkører var rimeligt tilfredse med resultatet, som betyder at vi har scoret de første mesterskabspoint", sagde Vibe efter løbet, "men jeg ville nu gerne have kørt mit stint på slicks, så jeg kunne være konkurrencedygtig".