Britcar, Spa-Francorchamps, 27. juni 2009

At køre racerløb på Spa-Francorchamps banen i de belgiske Ardennerbjerge er enhver kørers ønskedrøm. Vibe fik allerede i 2008 lejlighed til det i sin lynhurtige Formula Palmer Audi, men i år indgik det igen i løbskalenderen, denne gang via deltagelse i Britcar.

For at være bedst muligt forberedt havde teamet booket test hele torsdagen, så Vibe og hendes medkører Chris Bentley mødte frem tidligt om morgenen. Bilen var klar og Chris tog et indledende stint på ca. 25 minutter, hvorefter Vibe overtog den. Men allerede efter to omgange begyndte bilen at opføre sig underligt i bagvognen, og kort efter blinkede temperaturlampen og Vibe kørte i pit. Det meste af kølervæsken var tabt, hvilket kunne forklare den løse bagvogn når vandet løb ud på dækkene.

Tilsyneladende var årsagen en sten, som havde slået hul i køleren, men det skulle snart vise sig, at selve kølepumpen også havde taget skade. Inden en erstatning blev fremskaffet var dagen så fremskreden, at der desværre ikke blev lejlighed til yderligere test. Det var selvfølgelig en streg i regningen for kørerne, som blev nødt til at køre kvalifikationen uden at få lært banen ordentlig at kende i forvejen.

Eftersom Chris havde fået længst tid i testen blev det aftalt, at han ville tage de første 15 minutter af kvalifikationen, hvorefter Vibe ville få de sidste 30. Det gik helt efter bogen, hvor Vibe konstant forbedrede tiderne efterhånden som kvalifikationen skred frem. Desværre blev der 5 minutter før afslutningen sat et rødt flag op, så alle kørte i pit. Selvom der var mulighed for yderligere et par omgange efter det røde flag valgte teamet ikke at gå ud. Vibes tider var bedre end hendes medkører, men under de givne omstændigheder blev det ikke til nogen særlig god startplacering, ca. totredjedele nede i det 43 biler store felt.

Spa-Francorchamps banen er naturligvis meget populær blandt Britcar feltets kørere, så foruden de faste deltagere var der en del gæstebiler, som ikke deltager i det samlede mesterskab. Desuden er feltet opdelt i forskellige klasser, så der er virkelig tale om en blandet landhandel. Det spænder fra lynhurtige sportsvogne og over til standardvogne, som næsten er gadebiler med lidt hårdere affjedring og racerdæk.

Efter fredagens kvalifikation var det blot om at væbne sig med tålmodighed, for starten til det 3 timer lange løb var først fastsat til kl. 19 lørdag aften. Heldigvis var weekenden besat med talrige andre klasser med masser af fremragende racerløb. Det var bl.a. Formel Renault, Formel 3 og Formel 2. Vibe har i det år hun tilbragte i England lært mange af de andre unge racerkørere at kende, og for hende var der lejlighed til et glædeligt gensyn med flere af dem.


Team CT Racing lige før regnen satte ind

Vejret på Spa-Francorchamps er lige så legendarisk som selve den mere end 7 km lange bane. Det er mildt sagt ustadigt, og det er almindelig kendt, at regnen kan styrte ned på store dele af banen, mens andre dele er badet i solskin. Torsdag, fredag og lørdag havde stort set kun budt på strålende solskin. Hen mod løbsstart for Britcar så det imidlertid mørkere og mørkere ud, og med en time til start begyndte regnen. Snart stod det klart, at der ville blive tale om et fuldt regnvejrsløb. Mens mekanikerne omstillede bilen til regnvejrs-setup og Vibe gjorde sig klar til sit stint gjorde hun opmærksom på, at hun jo aldrig havde kørt Porschen i regnvejr.

Teamcheferne så ikke specielt begejstrede ud, men en gang skal jo være den første og det blev så nu. Mere end 40 racerbiler i tæt formation lige efter starten i fuld regnvejr er næsten 100% garanti for dramatik. Der hvirvles så meget støvregn op af de mange biler, at de fleste i praksis kører i blinde og må kigge ud i vejkanten for at finde bremsepunkter. Næppe var starten gået før et par af forreste crashede for fuldt drøn i det berømte højhastighedssving Eau Rouge. Vibes team kunne konstatere, at noget var helt galt og snart kørte ikke mindre end to medical cars mod ulykkesstedet. Heldigvis var Vibes Porsche ikke involveret, og der var da heller ikke sket noget alvorligt med kørerne i de forulykkede biler. Men ikke mindre end 30 minutter blev derefter tilbragt bag safety car.


Britcar feltet klar til start på den regnvåde bane

De mange omgange med nedsat hastighed i det regnfulde vejr betyder, at udluftningen i bilen ikke er optimal. Et håndgribeligt bevis på det er tiltagende duggede ruder. Umiddelbart før safety car forlod banen tog regnen yderligere til med det resultat, at Vibe pludselig sad i en bil fuldstændig uden udsyn. Alt var mælkehvidt uanset hvor hun kiggede, og det skal ses i lyset af, at hun lå midt i et felt på over 40 utålmodige chauffører, som udelukkende havde lyst til at køre for fuld gas. Så hun valgte det eneste fornuftige, som var at køre i pit og lade mekanikerne tørre ruderne af indvendig. Det kostede selvfølgelig tid i størrelsesordenen en omgang, men det var simpelthen ikke risikoen værd at forsøge at holde trit med det øvrige felt i en bil uden ordentlige udsynsforhold.

I det samlede felt dumpede Vibes bil tilbage til en placering omkring nummer 35 og de var sidst i deres klasse. Med 2½ time tilbage af løbet og regnen silende ned i stride strømme så det lidt håbløst ud. Der var ikke andet at gøre end at give los og Vibe optog forfølgelsen. Hun forbedrede stille og roligt sine tider omgang efter omgang og kom forbi den ene konkurrent efter den anden. Efter en times kørsel valgte teamet at udsætte hendes skift med et kvarter for ikke at bryde den gode rytme. En klog beslutning for på de sidste runder satte hun endnu engang en stribe fremragende tider på niveau med de forreste i hendes klasse, og da hun endelig svingede ind i pitten var hun avanceret mere end 10 placeringer i det samlede klassement og kommet op på en 23. plads.

Hendes medkører kom i bilen og han kørte stille og roligt sit stint uden den store dramatik. Selvom hans tider ikke var på niveau med Vibes var han i stand til at holde placeringen og endda forbedre den lidt. Da løbet blev afsluttet var det på en udmærket 22. plads og en 6. plads i klassen. Teamet var ganske godt tilfreds også set i lyset af det uplanlagte pitstop for at få tørret ruderne af. Hen mod slutningen var der opstået et tørt spor, men ellers var alt foregået på våd bane. Så man må konstatere, at Vibe nu ikke længere kan undskylde sig med at være uerfaren i regnvejskørsel i GT racere.

Selvom Vibe selvfølgelig helst havde kørt løbet på tør bane, så var hun alligevel godt tilfreds med præstationen. 'Hver eneste gang man kører gennem Eau Rouge er en fantastisk oplevelse' sagde hun, 'det sving mærkes i hele kroppen, det er næsten af episke dimensioner'.