Det engelske vejr har fået skyld for meget i Vibes 1½ år i britisk motorsport. Men denne weekend i det skønne Sydengland viste det sig fra sin bedste side, med sol fra morgen til aften. For Vibe var det første gang på Castle Combe, endnu en af de baner, som er anlagt på baggrund af en lufthavn fra 2. verdenskrig.
Det er en hurtig bane, hvor man for nylig har måttet sænke hastigheden ved at bygge et par chikaner. Problemet er imidlertid, at afkørselsarealerne er nærmest ikke-eksisterende. Den mindste fejl straffes ubønhørligt med en mere eller mindre smadret bil. Vibe fik et enkelt kvarter i bilen før tidtagningen, og det var ikke helt nok til at få lært banen at kende, så hendes kvalifikationstid var ikke specielt imponerende.
Søndagens løb skulle starte kort efter middag på det tidspunkt, hvor solen bagte allermest ned og temperaturen nærmede sig 30 grader i skyggen.
Mange af tilskuerne deltog i pitwalk umiddelbart før starten
Med en startplacering i den tunge ende af det ca. 35 biler store felt var der nok arbejde at tage fat på. Det var Vibe faste makker Chris Bentley, som lagde ud, og han var i stand til at avancere flere pladser frem. Løbet hørte med sine 90 minutters varighed til et af de kortere i sæsonen og da Chris var færdig med sit stint havde han bragt bilen frem til en placering som nummer 19.
Pitstoppet forløb perfekt og Vibe tog fat på sine ca. 50 minutter i bilen. På den forholdsvise korte bane til så mange biler er det ikke mange omgange man får uden trafik, men efter ca. 20 minutter bag rattet begyndte de gode tider at indfinde sig. Vibe satte her tre-fire tider, som skulle vise sig at blive bilens bedste. Samtidig avancerede hun også støt og roligt fremad i klassementet, hvor hun efterhånden var nået op på en 15. plads.
Løbets slutfase nærmede sig og efterhånden som trætheden og varmen gjorde sin virkning steg antallet af afkørsler. Da der manglede ca. 20 minutter kom safety car på banen, lige netop som Vibe var inde i en god periode. Kort efter at hastigheden var sat ned lagde Vibe mærke til at der kom dråber på frontruden. Hun måtte starte viskeren, og så gik det op for hende, at det ikke var vand, men olie. Viskeren smurte olien ud over hele forruden, og Vibe så ingen anden udvej end at køre i pit og få vasket olien af. Det kostede lige netop en ekstra omgang, hvilket bl.a. betød at den nærmeste konkurrent i klassen kom foran. Så i stedet for at jagte en 3. plads, som var inden for rækkevidde, så var hun nu sat tilbage på en 5. plads. Det var umuligt at indhente det tabte da safety car forlod banen og Vibe måtte skuffet trille i mål på en 5. plads i klassen og en 15. plads samlet.
Alle kørerne i feltet var mærket af den stegende hede, og Vibe var ingen undtagelse. Køredragt og brandsikkert undertøj er varmt nok i forvejen, og når det så suppleres med høj sol, så er det en udmattende cocktail. Men det er vilkårerne og Vibes kondition er bygget op gennem hård træning i motionslokalet, så hun stod det igennem uden at varmen gik ud over præstationerne på banen.
Teamet var tilfreds med indsatsen set i lyset af at det var Vibes første forsøg på banen og uheldet med oliespildet fra en af de forankørende biler. Var det ikke indtruffet ville den samlede placering være blevet en 12. plads, hvilket ville have været sæsonens bedste.