British GT race 11 og 12, Brands Hatch GP, 26. september 2010

Den sidste weekend i september var feltet i det britiske sportsvognsmesterskab nået til legendariske Brands Hatch i nærheden af London. Banen kan køres i to udgaver, og ved denne lejlighed var det den lange GP-udgave, som var aktuel. Det er en bane, som de fleste kørere synes godt om, den har en næsten perfekt kombination af lange stræk og såvel hurtige som langsomme sving, krydret med udfordrende højdeforskelle.

Dette løb skulle vise sig at rumme alle motorsportens mange facetter, spektakulære afkørsler, mekaniske og menneskelige fejl suppleret med omskiftelige vejrforhold.

Vibe har før kørt på GP-udgaven, dog ikke i den nuværende bil. Ved lørdagens test- og kvalifikations-sessioner vekslede vejret mellem solskin og skyer, men hele tiden holdt det tørt. Da Vibe fik overdraget bilen ved første træning skulle hun derfor skyde sig ind på de særlige forhold, som gælder for Ginettaen, der har motoren foran, i modsætning til de andre biler, hun har kørt i på Brands Hatch. Inden hun helt fik styr på det måtte hun en tur i gruset, hvilket selvfølgelig betød noget kortere track-time end ønskværdigt. Bortset fra en masse småsten var bilen uskadt og klar til sidste træning og den efterfølgende kvalifikation.

Hver gang Vibe var i bilen forbedrede hun sine tider og da kvalifikationen var overstået kunne hun konstatere, at hendes tider var tæt på midten af det seks biler store felt, hvilket selvfølgelig indebærer 12 forskellige kørere.

Eftersom hendes medkører Nathan Freke er feltets hurtigste var mulighederne for en placering i top-3 absolut tilstede.

Ved søndagens første løb skulle Vibe starte ude. Starten var lettere kaotisk, der kom safety car på banen, og da løbet efterfølgende blev givet fri kom hun fint igennem de første omgange og holdt trit med feltet. Men efter noget tid faldt hun lidt tilbage, selvom hun satte weekendens bedste personlige tider. Tidstabet var ikke voldsomt, og det var absolut inden for medkørerens mulighed at indhente konkurrenterne.

Men da han efter et perfekt kørerskifte kom på banen stod det hurtigt klart, at han ikke kunne køre sine sædvanlige hurtige tider. Koblingen var brændt sammen mens Vibe var på banen, og hun havde også lagt mærke til, at den havde givet noget besvær undervejs. Selvom Nathan kæmpede alt hvad han kunne, lykkedes det ham ikke at avancere mere end til fjerde-pladsen, og det var nogle skuffede kørere, som efter en times arbejde var havnet lige uden for podiet

Skift af kobling blev lige netop nået inden dagens andet løb, som startede kort efter at regnen havde sat ind over banen. Det var tydeligt, at der ikke var tale om en byge, og regndækkene blev sat på bilen samtidig med at regnvejrs-setuppet blev justeret.

Denne gang var det Nathan som startede og han fik en lidt sløj start, som betød at han måtte bruge et par omgange på at bringe sig forrest i klassen. Derefter trak han fra, og oparbejdede efterhånden et fint forspring. Desværre betød et spin kørt før kørerskiftet, at forspringet skrumpede noget ind, og da der kort efter kom safety car på banen igen forsvandt det helt.


Klar til regnvejrsløb

Kørerskiftet skete mens der stadig var safety car på banen og desværre kom Vibe ud lige bag den. I et felt fyldt med lynhurtige Porscher og Ferrarier er det et meget farligt sted at befinde sig for en Ginetta. Så snart feltet gives fri starter en nådesløs kamp i det tætpakkede felt bag Vibe og i regndisen og på den glatte bane er det næsten garanti for sammenstød. Vibe holdt fint stand de tre første sving, men så besluttede en glubsk Ferreri at forcere midt i et 45-graders venstresving. Det betød, at han hamrede bilen ind i Vibes venstre forhjul og ødelagde bodyworket, så det skrabede mod hjulet. Vibe havde ikke noget andet valg end at trille bilen ind til siden og få den slæbt i depot.


Skaden efter kollisionen med en Ferrari, vragdelene er fjernet

Det var mildt sagt en utilfreds kører, som var blevet kørt af banen fra en førsteplads i klassen. Oven i købet af en bil, som hun slet ikke konkurrerede mod. I sådan en situation er det vanskeligt at trække på skulderen og gentage det kendte mantra "That's racing". Ikke desto mindre står resultatet ikke til at ændre, og Vibe og hendes medkører måtte se i øjnene, at der ikke ved denne lejlighed skulle bringes pokaler med hjem.