Langdistanceløb med kørerskift betyder nogle gange, at det kan være svært at bevare overblikket. Efter kort tid er bilerne blandet mellem hinanden, specielt når der som i British GT's vedkommende er tale om flere klasser, som afvikles sammen. Men når man efter en times kørsel slutter med få sekunder mellem konkurrenterne, så ved man, at der har været tale om et spændende løb.
Vibe startede lørdag med en kort test på ca. 20 minutter efter at hendes medkører Nathan Freke havde brugt den første del af test-sessionen til at få sat bilen op. Vibe skulle så benytte broderparten af den 2. test-session på at skyde sig ordentlig ind på banen. Men kort før det grønne lys blev tændt til 2. test åbnede de engelske skyer sig med et ordentligt skybrud. Mekanikerne fik hurtigt sat bilen op til regnvejr, og så fik Vibe for første gang kørt i bilen på våd bane. I og for sig ganske udmærket, for efterhånden som testen skred frem tørrede banen op, så hun fik afprøvet bilen under forskellige forhold.
Pitstop på regnvåd bane
Men da kvalifikationen skulle køres var banen knastør, og Vibe måtte sande, at hun ikke havde lært banen godt nok at kende under tørre forhold. Hun satte en dårlig tid, som betød, at hun skulle starte bagerst.
Sammen med sin medkører gennemgik hun data-materialet sving for sving, og han gav hende minutiøs instruktion i de enkelte sving. Søndagen bød på en kort warm-up på 10 minutter, men allerede tre omgang inde i den satte Vibe tider, som var 1½ sekund hurtige end kvalifikationen og hurtigere end flere af konkurrenterne.
Weekendens program bestod af to uafhængige løb af hver en times varighed. Vibe skulle lægge ud i det første løb, og skifte med sin medkører efter ½ time. Hun fik en udmærket start og fik hurtigt overhalet den nærmeste konkurrent, som derefter faldt tilbage og aldrig igen blev en trussel. I de følgende omgange hængte hun godt med de øvrige kørere i klassen, men efter ca. 10 minutter faldt hun længere og længere tilbage. På det tidspunkt lå hun på en 4. plads i klassen, men ude af stand til at nærme sig køreren på 3. pladsen.
I forbindelsen med kørerskiftet kontrolleres dæktrykket og det var blevet for højt. Asfalten var noget varmere om søndagen end om lørdagen og Vibes dæk var simpelthen blevet for varme. Trykket blev justeret til medkøreren, som straks optog forfølgelsen af bilen på 3. pladsen. Under hele sit stint vandt han ind på ham, men om han rent faktisk kunne nå op til ham og derefter passere ham forblev et åbent og spændende spørgsmål helt frem til næstsidste omgang. Så det var i bogstaveligste forstand med en sidste kraftanstrengelse at han hev 3. pladsen hjem fra sin skuffede modstander.
Dermed måtte Vibe og Nathan gentage podieturen fra forrige løb på Knockhill og igen sætte værdifulde point ind på præmie-kontoen.
Andet løb er med omvendt fortegn, d.v.s. at Vibes medkører tager den første ½ time, efterfulgt af Vibe. Han kørte et fejlfrit stint og afleverede bilen på 3. pladsen med en del sekunder ned til bilen på 4. pladsen. Vibe begav sig ud på sin mission, som bestod i at holde pladsen hele vejen hjem. Meget kan ske under en session, hvor der konstant er hurtigere biler, som skal overhale, ofte selv i kamp om placeringer, så de kan være meget utålmodige. Selvom konkurrenten ind imellem kunne hale lidt ind på Vibe, så nåede han dog aldrig tæt nok på til for alvor at true Vibes placering. Som hun udtalte efter løbet, 'Der var intet tidspunkt hvor jeg kunne se ham spejlet, så jeg holdt mit tempo stille og roligt uden at presse udstyret for meget'.
Dermed var to 1-times lange løb overstået uden en eneste periode med safety-car. Noget usædvanligt, men dermed var to rene podieplaceringer for Vibe og hendes makker i hus. De var vundet i ærlig kamp, uden kunstig hjælp fra safety-cars eller konkurrenter, som spinner af banen.
Så scenariet gentog sig, Vibe og Nathan måtte for 2. gang på podiet den eftermiddag. Og selv om champagnen er billig, så smager den nu godt efter en hård arbejdsdag i den brandvarme racerbil.
Glade, trætte kørere
Vibes klasse i British GT kaldes G4 og indeholder en blandet landhandel af biler. De to forreste placeringer blev taget af nogle ret specielle biler, en KTM X-Bow og en Lotus. X-Bowen består af et Formel 3 chassis og en karrosse udelukkende af karbon-fiber. Lotussen er en åben sportsvogn, som er noget lettere end de Ginettaer, som udgør resten af feltet. Sålænge disse to biler ikke rammes af uheld er de i praksis ikke mulige at nå for Ginettaerne, så der var reelt i dette løb kun 3. pladsen at køre for. Så det var et tilfreds team, som trillede CST/DCC bilen ind i lastbilen for at køre den hjem til værkstedet for et velfortjent checkup.