British GT race 8, Silverstone, 15. august 2010

Efter to succesfulde afdelinger af British GT, hvor der havde været pokaler i bagagen med hjem, var turen kommet til løbet på Englands største bane, Silverstone. Vibe har flere gange kørt på denne bane, så selv om layoutet var ændret lidt denne gang, var det dog ikke noget, som påvirkede kørslen væsentligt.

Afviklingen var ændret fra to løb på hver én time, til et enkelt løb på to timer. Det betød bl.a. at der skulle tankes midtvejs sammen med kørerskiftet.


CST/DCC bilen med Vibe Smed bag rattet på Silverstones asfalt

Lørdagens test-kørsler var som sædvanligt præget af det omskiftelige engelske vejr. Vibe fik kun få omgange på tør bane, meget symptomatisk begyndte det (igen) at regne netop som hun blev sendt på banen til sin qualifying på slicks. Hendes medkører havde dog nået at sætte en god tid forinden, og da det var denne tid, som afgjorde startplaceringen, betød regnen ikke andet, end at Vibe igen gik glip af vigtig track-time.

Silverstone er en eftertragtet bane blandt kørere og teams, så der var flere deltagere i dette løb end i de tidligere. Det blev besluttet, at Vibe skulle tage første stint på lige under en time, hvorefter hendes medkører skulle køre bilen i mål. Vibe skulle starte i den sidste tredjedel af feltet, og på første omgang tabte hun et par pladser. Hun havde dog udmærket fart i bilen og kørte sine hidtil bedste tider. Det betød også, at hun fik kørt sig op til bilen foran hende, som hun overhalede og trak fra.

Efter 7-8 omgange steg asfalttemperaturen og Vibes dæk blev for varme. Det betød et par sekunder dårligere på tiden, og hun blev igen indhentet af den bil hun kort forinden havde overhalet. Der er tale om en kulfiber-bil, som har et andet køremønster end Vibes mere traditionelle Ginetta. Vibe kunne trække fra på langsiden, men i svingene er kulfiber-bilen uhyggelig hurtig, så der udviklede sig en hård kamp mellem de to, hvor Vibe i svingene måtte forsvare sig med defensive linier, for derefter at skaffe sig lidt pusterum på langsiden.

På et tidspunkt skal de to konkurrenter overhale en langsommere bil med en omgang, og her bliver Vibe fanget på ydersiden inden en chikane, hvilket netop giver rum til at kulfiber-bilen kan smutte forbi. Lidt ærgerligt, for Vibe kunne måske have holdt den bag sig frem til pit-stoppet.

Kort før den første time var gået gik Vibe planmæssigt i pit. Selve pitstoppet gik ikke helt smertefrit. Der benyttes et avanceret tankanlæg, og selvom Vibe havde parkeret bilen efter anvisningerne, kunne den ene slange ikke nå. Da bilen var blevet bugseret på plads kunne pitstoppet overståes og løbet fortsætte. Heldigvis er der en mindstetid ved pitstops, som alle biler skal overholde, så der var ikke tale om et væsentligt tidstab.

Da Vibe kørte ind til sit pit-stop var bilen placeret på en 7-plads i klassen, på omgangshøjde med alle konkurrenterne på nær den forreste. Den enkle plan var, at Vibes medkører, som er en af feltets absolut hurtigste, skulle forsøge at indhente og passere så mange som muligt. Selvom han med det samme genoptog forfølgelsen, så nåede han ikke mere end nogle få omgange før der begyndte at komme en røgfane ud under bilen. Med branden fra Oulton Park i frisk erindring, valgte teamet at kalde bilen ind for lige at kigge på årsagen.

Det viste sig hurtigt, at en bøsning mellem gearstangen og gearkassen var blevet utæt, så der løb lidt olie ud. Bilen måtte udgå og teamet måtte skuffet skubbe den i garage. For at føje spot til skade var gearkassen kort inden løbet blevet renoveret af Ginetta-fabrikken, så de vil nu blive afkrævet en forklaring på den utætte bøsning. Men det hjælper jo ikke på, at gode point ikke blev optjent. Ydermere viste det sig, at et par af de foranliggende konkurrenter også udgik eller kørte af banen, så i tilfælde af, at mekanikken havde fungeret, ville en placering som treer eller firer ikke have været utænkelig.

Eneste trøst var, at Vibe fik kørt et fint stint til teamets fulde tilfredshed, også selvom hun var uheldig og satte en placering overstyr, da hun skulle overhalde en backmarker med en omgang.