British GT race 9 og 10, Snetterton, 30. august 2010

Kun to uger efter løbet på Silverstone var det igen tid til en afdeling af British GT. Denne gang på Snetterton banen i det østlige England, tæt på Nordsøen. Vibe havde kørt på banen en enkelt gang før, den indeholder bl.a. en af de længste langsider i England, hvilket betød en tophastighed på over 230 km.

Selve løbet foregik som sædvanligt over to dage, men denne weekend var udvidet med mandagen grundet den engelske 'Bank Holiday'. Det betød, at test og kvalifikation foregik om søndagen, mens de to løb på hver en times varighed blev kørt mandag eftermiddag.

Netop søndagen blev præget af det engelske 'sommervejr', som var stormfuldt med kraftige byger dagen igennem. Efter en morgentræning på tør bane foregik testen midt på dagen i regnvejr. Til eftermiddagens kvalifikation var banen igen tør og Vibe kørte nogle forholdsvis gode tider, som placerede hende på 4. pladsen blandt de 7 tilmeldte i hendes klasse. Ganske udmærket og et tegn på, at hun befinder sig bedre og bedre i bilen.

Vejret om mandagen var stadig blæsende, men efter byger om formiddagen holdt det tørt til eftermiddagens to løb.

Ved det første løb skulle Vibe køre det indledende stint, hvorefter hendes co-driver overtog bilen. Vibe kom fint afsted og i et forholdsvis udramatisk løb kørte hun fejlfrit og med gode tider gennem sin afdeling. Det betød, at hun kunne aflevere bilen på 4. pladsen med kun nogle få sekunder op til de foranliggende.

Hendes makker Nathan Freke er klassens hurtigste kører, og han genoptog straks forfølgelsen af konkurrenterne. Han kom hurtigt op på 3. pladsen samtidig med at bilen på 2. pladsen var begyndt at vise svaghedstegn. Bilen på 1. pladsen var dog for langt foran til at den kunne indhentes, men da der kort efter kom safety car på banen så det lige pludselig ikke så håbløst ud. Lidt uforståeligt valgte løbsledelsen dog at vinke klassens førende bil forbi, uden at lade de efterfølgende komme med. Derved var 1. pladsen i realiteten uopnåelig, men straks efter at løbet blev givet frit igen bragte Vibes co-driver bilen på klassens 2. plads, og der blev den løbet ud.

Stor var glæden over den flotte placering og det betød at Vibe igen måtte på podiet, denne gang et trin højere end ved løbet på Rockingham.


På podiet med vind i håret

Til eftermiddagens sidste løb skulle Vibes med-kører starte på klassens 2. plads. Desværre fik han en halv-sløj start og lå længe fanget på 3. pladsen i hård kamp mod køreren på 2. pladsen. Til sidst lykkedes det at passere ham, og han kunne langsomt trække lidt fra. Da Vibe kom i bilen var forspringet lidt under 10 sekunder. Selvom Vibe kørte fine tider, så betød bl.a. den megen trafik på den korte bane, at forspringet langsomt blev spist op.

Bilen på 3. pladsen har en lidt kraftigere motor end den, som Vibes bil er udstyret med, og netop tophastighed betyder meget på en bane som Snetterton. På den næstsidste omgang trak han ganske enkelt rent forbi Vibe på langsiden og da de to omgange senere blev flaget af, var Vibe derfor kun få sekunder bag køreren på 2. pladsen. Selvfølgelig var det ærgerligt at tabe en placering så tæt på målet, men sådan er motorløb, og Vibe har tidligere været på den rigtige side af de små marginaler.

Og en 2. plads i en afdeling af Englands vigtigste sportsvogns-mesterkab er ikke noget som kommer tilfældigt, det kræver hårdt arbejde, ikke bare fra kørerne, men også fra de mange team-arbejdere, som bag kulisserne arbejder med bilerne og deres setup. Så champagnen blev delt ud med stor tilfredshed til mekanikere og andre, som havde hjulpet til weekenden igennem.